animációs rendező - illusztrátor - művészeti oktató

Nyulász Melinda

Művészeti oktatás

2019. március 16. - szabonyulaszmelinda

PAPÍR


Miből készül a papír és hogyan?
Hogy lesz egy kérges, szabálytalan formájú fadarabból, puha fehér, egyenletes felület?
Hogy születnek az egyedi papírok, és milyen eljárással készülnek a nyomdákban, többszáz vagy többezer példányban egyforma papírok?
Miért fontos a papír újrahasznosítása?
Egyáltalán hányféle papír létezik?

Ezekre a kérdésekre kerestük a választ általános iskolásokkal nyári táborban és iskolai tanórán.

Megismerkedtünk a papír történetével, a papírkészítés folyamatával, majd mi magunk is készítettünk saját kiskönyveket, melyek lapjai különböző papírokból álltak, borítójuk pedig használt papírok újra felhasználásával, saját készítésű merített papírból született.
A nyári tábor alkalmával nyomdalátogatással is bővítettük a tudásunkat a könyvkészítéssel kapcsolatban, az iskolában pedig szárított növényekkel, teával, fűszerekkel tettük egyedivé a merített papírokat. Több mint egy hétig száradtak a lapok, mire elnyerték a kiskönyvek a végső formájukat.
Végeredményként többtucat újrahasznosított papírból készült kiskönyv született.

 

ANIMÁCIÓS TÁBOR

Néhány kép a pápai animációs táborunkból, ahol ezen a nyáron az animációs filmkészítés alapjait sajátíthatták el a gyerekek.
Az 5 napos tábor alatt elméleti és gyakorlati tudás megszerzésére is volt lehetőség. Megtanultuk hogyan dolgozzuk ki filmötletünket, hogyan tervezzük meg a történet szereplőit és a helyszíneket. Játékos gyakorlatok formájában tanultuk meg a történetszövés alapjait, és azt, hogyan dolgozzuk ki karakterünk személyiségét. Grafikai technikákat tanultunk majd megkerestük melyik történethez milyen vizuális megfogalmazás illik leginkább.
Dolgoztunk a hanggal, zenével és zörejekkel is, sőt a gyerekek is készítettek saját zörejeket, amit aztán közösen megvitattunk. Sok minden fért ebbe az egy hétbe, nekem is nagy élmény volt ilyen érett gondolkodású gyerekekkel együtt alkotni. �

 

 

 Bábkészítés uszdékfából

Ha van valami, ami a nehezebb időszakokban is feltölt, az a gyerekekkel való foglalkozás. Itt épp uszadékfából készítünk szobrokat. A gyerekek fantáziája pedig mindig felülmúlja az elkepzelésemet. Megint olyan alkotások születtek, hogy nem győzök büszkélkedni.
Művészeti tábor Pápán
06.jpg
Egy hetet töltöttem Pápán, ahol lehetőséget kaptam gyerekek számára összeállított művészeti tábor megtartására, ahol a gyerekekekl 5 napig madarakat rajzoltunk, miközben megtanultak a gyerekek különböző művészeti technikákat is.
Játékos feladattal kezdtünk, ahol a firkát kellett befejezni pont úgy, mint egy megkezdett mondatot. Itt inkább a játékon volt a hangsúly, így a felszabadult firkamadár rajzolása közben nem csak vicces madarak születtek, hanem meg is ismerték egymást a gyerekek.
Ugyan ezt a játékot kipróbáltuk festékkel is, ahol a pacafoltokból pacamadarak születtek.
Terveztünk fantáziamadarakat is, amit aztán kifestettünk, de készültek díszítő motívummal tarkított madár rajzok is. Így haladtunk lépésenként egyre komolyabb odafigyelést igénylő feladatok felé, míg eljutottunk a mozgatható madárbábokig, amiket aztán meg is röptettünk az udvaron.
A feladatokat mindennap mesékkel kötöttük össze, amit a gyerekekkel együtt szőttünk. Kis lapokra felírtam különböző madarakat, amiből aztán húztak a gyerekek. Ezek a madarak voltak a mesénk szereplői, akiknek együtt találtuk ki a történetüket és együtt alakítottuk a jellemüket. A közös madár mesehőseink ott voltak velünk a tábor alatt, és segítettek minket a munkában. Csodaszép, tartalmas hét volt, és nagyon szép alkotások születtek.

 

A Zelefántpók
- Fantázia lény tervezés általános iskolás gyerekekkel -

Általános iskolás gyerekekkel először terveztünk úgy fantázialényt, hogy a kitalált karakterhez a történetet is a gyerekek maguk írták. Persze nem egyedül, hanem Kollár Árpád író segítségével. A Zelefántpók figurája pedig úgy született, hogy magunk elé idéztük hogy néz ki az elefánt és hogy néz ki egy pók, melyik mekkora, hány lábuk van, hány fülük, hány szemük. És mikor már úgy gondoltuk, minden tudunk a két állatról, fogtuk és jól összegyúrtuk őket. Minden iskolás saját figurát tervezett, így azt is megtapasztalták a gyerekek, hogy milyen sokféle választ lehet adni ugyan arra a feladatra. A Zelefántpókokból végül kis könyv is született, amolyan Zelefántpók határozó.

zelefantpokok_net.jpg

zelefantpok_002.jpg

 

Kollár Árpád: Milyen madár?

Hogyan jutunk el a valóság megfigyelésétől az illusztrációig? Miben különbözik egy egyszerű rajz az illusztrációtól? Hogyan lehet egy tanulmányrajzot úgy egyszerűsíteni, hogy a lényeges formák megmaradjanak? Ezekre a kérdésekre adtunk választ kötetlen beszélgetés és közös alkotás során - órai keretek között - a Farkasréti Általános Iskola diákjaival. Kollár Árpádnak köszönhetően feldolgozhattuk "Milyen madár" kötetének címadó versét. Először illusztrációkat készítettünk a vershez, majd animációs filmként is feldolgoztuk a munkákat.

_________________________  .  _________________________ bolondos_zsirafhatarozo_net_00.jpg

Mit tudunk a zsiráfról? És milyennek képzeljük mi magunk? Mennyi teret kap a fantázia és mennyit a valóság, ha illusztrációt készítünk egy létező állatról? Hogy lehet, hogy felismerjük a zsiráfot, pedig más a színe vagy a formája, vagy éppen olyan dolgokat csinál, amit egy zsiráf sosem szokott? Mi a különbség egy valódi állat és a róla készült illusztráció között?

Ezekre a kérdésekre kerestük a választ második osztályos gyerekekkel, akik nemcsak a rajzokat, illusztrációkat, hanem a szövegeket is maguk írták. Segítségként egy-egy szót vagy szókapcsolatot kapott mindenki, melyet egy zsiráffal kapcsolatos mondatba kellett foglalni. A bolondos történeteket aztán lerajzoltuk, majd Ecoline tussal megfestettük. És hogy még izgalmasabb legyen a dolog: a szövegeket a Zsiráf Szand Hangstúdióban rögzítettük és a képek alá vágtuk.

_________________________  .  _________________________ 

"Szerintem a csiga egy nem normális állat"

csgak_00.jpg

 Kollár Árpád szerint, a csiga egy nem normális állat. Hát szerintünk se. :)
Legalábbis ez derült ki a Farkasréti suliban, amikor a negyedik osztályosokkal illusztrációkat készítettünk Árpi verséhez. 
Hogy kezdtük a munkát? Először jól megnéztünk egy igazi csigát, és megbeszéltük mit látunk, és mit tudunk róla. Aztán a tanulmány rajzokon át eljutottunk a forma egyszerűsítésén, és a lényeg kiemelésén keresztül a figuratervezésig. Az eredmény pedig közel harminc darab nem normális csiga.

_________________________  .  _________________________ 

 Pipó utazása
- mesefeldolgozás firka festmény formájában -  

Az iskolás gyerekek csoportokban rajzoltak. Minden csoport kapott a meséből egy-egy versszakot. A feladat mindössze annyi volt, hogy a versszakban szereplő alakokat és a helyszínt (virágos mező, tenger...stb..) kellett a firkákba beledolgozva lerajzolni. Az egyszínű, vonalas rajzokat végül festéssel "oldottuk fel", részben megszüntetve ezzel a kontúrokat. A végeredmény, álomszerű képek sorozata.

pipo_konyv_latvanyterv.jpg

_________________________  .  _________________________ 

 Zöldségek és fűszernövények könyve

Mit kell tennünk, ha meg szeretnénk ismerni valamit? Mit kell tennünk, ha meg szeretnénk érteni annak felépítését, működését, hatását? Hogyan kell elkezdenünk a megismerés, tanulás folyamatát? Hányféleképpen lehet körüljárni ugyanazt a témát?

Zöldségekről és Fűszernövényekről készült könyvünket általános iskolás gyerekekkel készítettük a budapesti Farkasréti Általános Iskolában. A könyv elkészítésének célja, hogy megtanuljuk a megismerés, tanulmányozás folyamatát.

 

süti beállítások módosítása